Usant WordPress com a portal

Qui va dir que per estar a Internet és necessari grans campanyes en línia, gran experiència, tecnologia costosa i difícil d’implementar?

L’èxit de WordPress com a sistema de publicació de blocs està fora de tot dubte, però encara hi ha molt webmaster que no ho considera una opció vàlida per a la generació de portals o un altre tipus de webs més estàtiques.

És potser l’orientació cap a l’escriptura diària, la interacció amb els lectors, la seva predisposició a la col·laboració, el que els fa pensar que pugui no adaptar-se a les necessitats especials d’un portal o similar. Però això no és cert, més al contrari, WordPress te moltes característiques que fan que sigui una eina perfecta per a la generació de webs estàtiques que no s’assemblin en res, o gens a un bloc. A mi se’m ocorren unes quantes …

Senzill de Administrar

WordPress és un sistema molt menys pesat de càrrega i més senzill de configurar que altres CMS com Joomla, Movable Type o Drupal. No diguem res si ho comparem amb la publicació mitjançant aplicacions offline com Dreamweaver. de fet, el panell d’administració de WordPress és un model de simplicitat i efectivitat.

A més, el fet de realitzar tot el manteniment i configuracions en línia fa que sigui una eina absolutament dinàmica per al webmaster ja que li permet administrar el lloc des de qualsevol lloc amb connexió a Internet.

També les actualitzacions del sistema, gestió de la base de dades, fins i tot instal lació de components (plugins) és un assumpte trivial que es pot realitzar des del panell d’administració. A més, qualsevol canvi realitzat s’actualitza instantàniament sense necessitat de tenir accés per FTP.

Pàgines i Posts

En WordPress ha dos tipus de continguts, les pàgines i els posts. Les pàgines són continguts de caràcter estàtic, de referència, que no s’actualitzen a la portada sinó que ofereixen informació permanent a la qual es pot accedir mitjançant menús de navegació o llistats. D’altra banda, els posts són escrits de contingut dinàmic, perfectes per a notícies i assumptes nous, que es van situant en primer lloc de la portada de la web en ordre de jerarquia cronològica (l’últim és el primer disponible).

Aquesta dinàmica pot canviar-se, no obstant això, per adaptar-se a les necessitats d’un no-bloc, de manera que es pot configurar fàcilment tots els posts apareixeran a la portada, fins i tot si es vol “fixar” algun sempre en primera posició (amb un plug-in anomenat wp-sticky), o canviar totalment aquesta manera de funcionament i fer que el contingut de la portada sempre estigui ocupat per una pàgina estàtica o fins i tot una pàgina de navegació de continguts (pàgina d’arxius o pàgina de categories). Tot això es pot configurar amb un simple clic al panell d’administració.

Categories i Tags

El sistema de jerarquització de continguts mitjançant categories, i de simplificació de cerques mitjançant Tags (etiquetes), fa que sigui extremadament senzill organitzar posts i pàgines.

D’aquesta manera es poden oferir al lector llistats organitzats de les seccions o apartats del lloc perquè pugui accedir ràpidament a altres continguts similars o de la mateixa temàtica. Aquestes jerarquies es poden oferir de diferents maneres al visitant, ja sigui com llistats desplegables, núvols de tags, pàgines estàtiques jerarquitzades, etc.

Agregadors / Difundidors

Els coneguts com Feeds RSS o Atom són una manera fantàstic d’oferir al visitant la subscripció a les actualitzacions de contingut d’una web sense necessitat de visitar-cada dia. Amb aquest sistema el visitant pot triar revisar novetats al teu web des d’una aplicació especialitzada per a visualitzar aquest tipus de continguts o subscriure’s i rebre els nous continguts en el seu correu electrònic.

És una estupenda eina de fidelització que ofereix, a la teva elecció, el contingut complet o només una part que convida el lector a visitar la teva web. A més, pots inserir contingut multimèdia, anuncis, el que vulguis.

Aspecte

“Els blocs semblen blocs, i jo no vull una web que sembli un bloc”

Aquest tipus de comentaris són totalment caducs i no tenen res a veure amb la realitat actual. Avui en dia existeixen milers de plantilles per a WordPress que et permeten ubicar barres laterals a la teva elecció, baners, llistats, espais per a notícies, pràcticament el que vulguis. I hi ha moltíssimes que són gratuïtes i totalment configuratius i racionalitzables al teu gust o el dels teus visitants.

Només has de visitar els llocs habituals de descàrrega de plantilles per a WordPress, triar la que s’adapti a les teves necessitats i, si cal, personalitzar al teu gust, canviar la capçalera, afegir funcions, fins i tot canviar el seu aspecte totalment.

Usuaris

Un dels temors de qualsevol webmaster és la configuració d’usuaris o, si no, haver de administrar i “alimentar” ell mateix tota la web amb continguts nous generats per altres al seu ordinador, i tot el que això comporta de treball posterior de ajustaments de codi, etc. Amb WordPress això és cosa del passat.

Amb el sistema de perfils i permisos es pot donar accés al panell d’administració a tots els usuaris es vulgui i configurar exactament a quines funcions podran accedir.

Hi ha, per defecte, perfils de …

 

-Subscriptor, que són usuaris que poden accedir a continguts privats o només per a subscriptors. És un perfil ideal per webs on es permeti només l’accés als continguts a usuaris registrats, capacitat que s’habilita també en el panell d’administració.

-Contribuïdor és qualsevol usuari que pugui escriure nous articles i notícies, i modificar-los. Qualsevol contingut nou no es publica directament sinó que requereix aprovació d’un administrador. Ideal per a webs amb molts col·laboradors i que requereixin d’un nivell mínim de qualitat en les noves entrades.

-Autor és un altre perfil de col·laborador però aquest pot publicar directament els seus escrits.

-Editor és gairebé un administrador que, llevat de les funcions pròpies de l’administrador (instal·lacions, modificació de plantilles, plug-ins, etc.) pot gestionar articles i notícies de qualsevol altre usuari. Seria el Redactor Cap si utilitzem una analogia periodística.

Si a tot això li sumem que es poden afegir altres perfils mitjançant plug-ins o modificar els existents, tenim un control efectiu i senzill dels continguts i usuaris de la web.

Interacció

Potser el millor que ofereix un sistema WordPress és la interacció amb el visitant. Però també és el que més por dóna a un administrador d’una web estàtica més acostumat a oferir portals on el visitant es limiti a gaudir (sic) dels continguts però sense poder opinar o aportar alguna cosa en temps real. Aquest assumpte és decisió personal de l’administrador del web i, encara que jo recomano que sempre es fomenti la col·laboració del lector ja que això enriqueix el lloc, es pot inhabilitar aquest tipus de participació des del mateix panell d’administració.

D’altra banda, a través de widgets d’enquestes, mini-xats i centenars d’altres tipus de serveis per a visitants per fer més atractiva i interactiva la visita. En qualsevol dels casos, sempre és una oportunitat que un webmaster responsable no pot deixar de provar i conèixer. D’aquesta manera estarà en línia amb l’evolució de la Xarxa cap a una web 2, fins i tot una Web Semàntica.

 

Debats

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari/Spam is automatically deleted

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

comença per aqui!!

Complicat? Vols que t’ho muntem?

Castellà

Les millors ofertes

la tecnologia al millor preu!

%d bloggers like this: